BAB I
PEMBAHASAN
A. TEORI-TEORI PEMBELAJARAN
1. teori pembelajaran
kognitif
Teori pembelajaran kognitif adalah berkaitan dengan proses mental yang
melibatkan pengamatan, pengetahuan dan pemahaman. Ahli-ahli psikologis yang
terkenal seperti Kohler, Koffa,Piaget,Brunner, Ausuble,dan Gagne. Mereka
semua berpendapat proses pembelajaran adalah satu proses dalaman yang berlaku
dalam akal fikiran yang tidak dapat diperhatikan secara langsung daripada
tingkah laku manusia. Proses celik akal, pemprosesan maklumat menggunakan
struktur dalaman kognitif dari pelbagai peringkat umur dan kebolehan
murid. Semua maklumat yang di terima di padankan dengan makluamat
yang sedia ada, diubahsuai dan disusun semula seterusnya
menghasilkan sesuatu maklumat yang baru.
a.
prinsip-prinsip
kognitif
1. Bahan –bahan
pembelajaran di susun daripada mudah ke susah.
2. Memahami
pembelajaran lebih baik daripada hafazan.
3. Pengetahuan sedia
ada murid digunapakai dan disesuaikan dengan pembelajaran yang baru.
4. Isi pelajaran perlu
disusun mengikut pola-pola yang tertentu supaya murid lebih mengingati.
5.
Setiap murid mempunyai perkembangan individu yang berbeza.
b.
pendekatan
teori kognitif
1. Menekankan kepada
proses mental dalam yang bermaksud maklumat yang di terima diproses melalui
perbandingan, peniruan dan penyatuan dengan maklumat lain yang sedia ada,
diubahsuai pula dan disusun semula.
2. Menekankan kepada
proses pengamatan, ingatan, pemikiran, dan penyelesaian masalah.
2. Teori pembelajaran konstruktivisme
Teori
ini adalah berkaitan dengan pengajaran yang berdasarkan kepada penyelidikan dan
pengalaman. Pembelajaran terbina dari pada hasil pencatuman maklumat dengan
pengetahuan sedia ada. Proses pembelajaran di bawah teori ini juga
menggalakan pelajar berkomunikasi dengan bahan untuk mendapatkan jawaban. Murid
di beri peluang meneroka sepuas-puasnya dan mendapatkan jawapan serta
kesimpulan sendiri. Tokoh-tokoh yang terkenal terdiri daripada Jean
Piaget, Bruner, Lev Vygotsky dan John Dewey. Kesemua tokoh-tokoh ini melihat
proses pembelajaran sebagai aktivfiti pembinaan mental yang dicantumkan dengan
maklumat baru. Teori ini menekankan kepada penglibatan pelajar dalam
menyelesaikan masalah. Pelajar akan membina pengetahuan sendiri untuk menjana
idea dengan berdasarkan pengetahuan sedia ada. Semua maklumat baru yang ada
akan diolah dan disesuaikan dengan satu kerangka maklumat baru yang dinamakan
Konstruktivistime.
a.
Pinsip-prinsip
pembelajaran konstruktivisme
Proses
pembelajaran yang berlaku adalah proses sesuatu aktiviti yang aktif. Semasa
proses pembelajaran berlaku , ianya melibatkan aktiviti sosial dan perkembangan
bahasa sesama murid. Contohnya aktiviti yang dijalankan secara kumpulan ketika
bermain lego. Murid akan belajar dan mendapat sesuatu input yang baru
semasa proses belajar dilangsungkan. Aktiviti yang dijalankan melibatkan
perkembangan minda, pergerakan fizikal dan pengetahuan sedia ada murid. Guru
sebagai fasilitator dalam proses aktiviti pengajaran dan pembelajaran
dijalankan. Pengetahuan dan idea setiap murid akan digunapakai dalam proses
pembelajaran.
b.
Implikasi
teori pembelajaran kognitif dan konstruktif dalam pengajaran dan pembelajaran
Guru
perlu menggunakan bahasa yang sesuai dengan tahap kebolehan murid supaya mudah
difahami dan murid memahami objektif yang hendak dicapai oleh guru. Guru perlu
bersedia dengan bahan-bahan yang dapat meransang minda murid dan senantiasa
diubahsuai mengikut aktiviti yang akan dijalankan. Guru semestinya peka kepada
kesesuaian persekitaran pembelajaran terutama dalam bilik darjah supaya dapat
mendorong atau memotivasikan murid untuk terlibat dalam aktiviti pembelajaran. Proses
pembelajaran yang berlaku perlu mengambilkira pengetahuan sedia ada murid dan
menggunakan pengetahuan tersebut dalam pembelajaran yang baru. Contohnya
aktiviti makan dan minum yang telah dipelajari dirumah, disekolah guru
boleh mengukuhkan lagi dengan menerapkan adap-adap semasa makan. Guru bertindak
sebagai pemudah cara dan sentiasa menbantu murid dalam aktiviti pembelajaran. Keadah
pembelajaran secara koperatif dan kolaboratif sangat efektif digunakan dalam
proses pembelajaran. Penilaian secara tradisi sangat tidak sesuai digunakan
lagi, dan teknik pembelajaran seperti hafazan dan syarahan tidak menjadi begitu
efektif berbanding aktiviti berkumpulan.
3.
Teori pembelajaran jean piaget
Teori
pembelajaran Piaget lebih menekankan kepada konsep perkembangan, pertumbuhan
kecerdasan yang dipengaruhi oleh lingkugan sosial dan kematangan. Ahli
psikologis yang berasal dari Switzerland menyatakan bahawa semua kanak-kanak
mempunyai kecenderungan yang berbeza mengikut keupayaan dan kebolehan
masing-masing. Menurut Piaget ada 4 tahap perkembangan yang akan dilalui oleh
semua kanak-kanak.
1) Tahap sensorimotor yaitu
dari lahir sehingga berumur 2 tahun dimana kanak-kanak akan memerhati dan
melalui pengalaman akan mempelajari sesuatu yang dilihat, dirasa dan
disentuh.Pada peringkat ini kanak-kanak akan menggunakan deria motor untuk
memahami dan berinteraksi dengan persekitaran. Pada tahap ini juga tiada konsep
pengekalan kerana kebolehan mental sangat terhad kepada objek yang dapat
dilihat sahaja.
2) Tahap pra-operasi yaitu
dari 2 tahun hingga 7 tahun dimana kanak-kanak mula menggunakan
kecekapan kemahiran motor kasar dan halus untuk meneroka sesuatu
yang baru. Pada peringkat ini kanak-kanak mula memahami symbol dan keupayaan
berbahasa yang sangat terhad untuk mengambarkan sesuatu konsep. Perkembangan
kognitif akan menjadi lebih pesat apabila kanak-kanak mula fasih bertutur.
3) Tahap operasi
konkrit iaitu dari 7 tahun hingga 11 tahun dimana kanak-kanak mula menggunakan
pengetahuan dan akal fikiran untuk mempelajari sesuatu yang konkrit.
Kebanyakannya pada tahap ini kanak-kanak memerlukan objek dan
peristiwa-peristiwa sebelum dapat menyelesaikan beberapa masalah. Pada
peringkat ini juga kanak-kanak sudah boleh mempelajari lebih daripada satu
perkara dalam satu masa. Namun demikian keupayaan berfikir secara logik masih
terbatas kepada konkrit sahaja.
4) Tahap operasi formal
iaitu berumur 11 tahun ke atas yang akan lebih mempelajari sesuatu yang
lebih abstrak.( dari konkrit ke abstrak).Ini adalah peringkat perkembangan
kognitif yang paling penting di mana kanak-kanak akan berusaha
menyelesaikan masalah yang konkrit dan abstrak. Penglibatan kanak-kanak yang
lebih aktif akan menggalakan perkembangan pemikiran dan membuat
penaakulan.
Merujuk
kepada tahap-tahap perkembangan di atas, Piaget telah menunjukkan semua
kanak-kanak cuba mengadaptasikannya mengikut kepada pengalaman dan
kesesuaian keadaan. Adaptasi dan keseimbangan adalah saling berkait dan saling
mempengaruhi antara satu sama lain. Urutan setiap tahap tersebut tidak dapat
diubah dan saling berkaitan secara tidak langsung.Menurut Piaget proses
perubahan tingkahlaku individu untuk mengadaptasikan diri dalam alam sekitar
adalah sebenarnya proses pembelajaran. Proses asilimasi di mana semua
pengalaman lalu akan akan dikaitkan dengan pengalaman yang baru untuk
menghasilkan sesuatu yang lebih baru. Pengalaman yang baru tersebut pula
dinamakan akomodasi iaitu satu proses yang merubah struktur kognitif.
a.
Implikasi
teori pembelajaran piaget dalam proses pengajaran dan pembelajaran
1. Pengetahuan sedia ada
digunakan dalam proses pembelajaran untuk menghasilkan satu sistem maklumat
yang baru.
2. Isi pelajaran akan
dikembangkan dan dikaitkan dengan mengikut peringkat kognitif kanak-kanak dan
tahap keupayaan masing-masing.Contohnya dalam mata pelajaran Bahasa Melayu
dengan tema buah-buahan. Murid akan diberi penerangan mengenai jenis –jenis
buah-buahan tempatan, serta dikaitkan dengan rasanya. Pada tahap ini
murid-murid akan memberikan berbagai cerita atau pendapat berdasarkan
pengalaman.
3. Isi pelajaran akan disusun
daripada konkrit ke abstrak yaitu dari senang ke susah. Contoh dalam mata pelajaran
matematik. Konsep pra nomor akan diajar dulu sebelum mempelajari nomor.
4. Penglibatan kanak-kanak
adalah secara aktif dalam aktiviti kumpulan digalakkan dan mereka
saling berinteraksi antara satu sama lain. Komunikasi dua hala dan bertukar
pendapat semasa menjalankan aktiviti menggalakkan perkembangan bahasa.
5. Motivasi secara instrinsik
dipupuk supaya kanak-kanak dapat digerakkan secara aktif dalam aktiviti.
Contohnya dengan memberi pujian , kata-kata galakan, dan sokongan dapat
merangsang mereka.
4.
Teori pembelajaran LEV VYGOTSKY.
Lev
Vygotsky adalah seorang ahli psikologis, dan karyanya sangat terkenal di dunia
barat pada tahun 1960an. Teori Vygotsky lebih menekankan kepada
interaksi antara aspek internal dan eksternal dalam pembelajaran. Menurut
Vygotsky sistem sosial sangat penting dalam perkembangan kognitif
kanak-kanak. Mereka akan berinteraksi dan berkolaborasi untuk mengembangkan
sesuatu yang baru. Vygotsky menekan bahawa perkembangan kognitif seseorang
kanak-kanak sangat dipengaruhi oleh sosial dan budaya. Teori beliau juga
ada menyebut mengenai “scaffolding” yaitu memberikan sejumlah besar
bantuan pada tahap awal pembelajaran dan kemudian mengurangi bantuan tersebut
dan memberikan kesempatan kepada kanak-kanak mengerjakan sendiri. Bantuan yang
diberi adalah seperti peringatan, petunjuk dan dorongan sehingga
kanak-kanak tersebut boleh melakukannya. Dalam teori ini menyatakan
potensi murid dapat dikembangkan melalui usaha dan pengalaman sendiri dalam
proses pembelajaran, sehingga ke satu peringkat kanak-kanak akan boleh
melakukannya sendiri tanpa bantuan orang lain.
a.
Konsep
konstruktivisme lev vygotsky
Merujuk
kepada gambarajah di atas , Vygotsky telah menerangkan mengenai konsep
“scaffolding” . Kanak –kanak mempunyai had perkembangan individu yang berbeza.
Setiap kanak-kanak akan melalui proses pembelajaran dengan bantuan rekan dan
guru sehingga berjaya menguasai dengan sendiri. Proses ini akan berulang-ulang
berkali-kali sehingga kanak-kanak mempunyai keyakinan untuk melakukannya
sendiri walaupun masih mengharapkan bimbingan daripada orang lain. Pada
peringkat ini kanak-kanak akan menunjukkan kebolehan menyelesaikan masalah
melebihi daripada kebolehan diri sendiri. Pada satu peringkat dimana
kanak-kanak berjaya melakukan aktiviti-aktiviti yang sukar tanpa bantuan orang
lain berdasarkan pengalaman masing-masing.
b.
Implikasi teori pemelajaran vygotsky
terhadap pengajaran dan prembelajaran
1. Pembelajaran dijalankan
secara koperatif supaya murid-murid dapat berinteraksi antara satu sama lain.
Contoh dalam mata pelajaran sains, murid akan diminta membuat satu uji kaji
mengenai tumbuhan dalam kumpulan. Mereka akan berbincang dan mengeluarkan
pendapat masing-masing dengan menggunakan pengetahuan sedia ada untuk mencapai
satu keputusan.
2. Konsep bantu sepenuhnya
dan cuba sendiri dalam pembelajaran merupakan satu interaksi pengalaman
yang berkesan. Contohnya ada sekumpulan murid dalam ujikaji sains seperti
diatas memerlukan bantuan guru untuk memberi idea dan menggerakkan mereka dalam
aktiviti tersebut sehingga mencapai satu keputusan.
3. Perkembangan kognitif
murid akan lebih teransang sekiranya pengetahuan sedia ada digunakan dalam
proses pembelajaran. Contohnya dalam aktiviti seperti di atas juga, murid akan
cuba menggunakan pengalaman masing-masing untuk di adaptasikan dalam ujikaji
sains tersebut. Semasa proses ini berlansung pelbagai percubaan yang
berulangkali dilakukan sehingga objektif dapat dicapai.
B. KONSEP BELAJAR DALAM
ISLAM
Belajar
merupakan hal yang sangat vital dalam dunia pendidikan, tanpa adanya proses
belajar sesungguhnya tidak ada yang namanya pendidikan. Islam sangat
mengapresiasi para jiwa-jiwa yang memiliki kesungguhan dalam belajar (mencari
ilmu) dan orang yang mempunyai ilmu, hal ini terlihat jelas dalam Kibullah
al-Azim surat al-Mujadilah ayat 11 yang artinya:
“……Allah
akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang
diberi ilmu pengetahuan beberapa derajat. dan Allah Maha mengetahui apa yang
kamu kerjakan”.
Pembelajaran
pertama sesungguhnya telah diajarkan pada manusia oleh Allah SWT.pada nabi Adam
lewat pengajaran terhadap nama-nama, pada Khabil putra nabi Adam yang
mendapatkan pembelajaran lewat perantara burung gagak yang diutus oleh Allah
SWT. untuk mengajarkan bagaimana menguburkan saudaranya yang dibunuh, begitu
juga peristiwa pembelajaran yang diterima oleh nabi Muhammad SAW. pada wahyu
pertama lewat perantara malaikat Jibril yang mengajarkan nabi Muhammad SAW.
Iqra’ yang artinya “membaca”. Disamping itu banyak terdapat kata-kata dalam
al-Quran yang mengindikasikan pada kita untuk belajar, seperti Afalaa
Ta’qiluun, Afalaa Tatazakkaruun, Afalaa Ta’lamuun dan masih banyak yang
lainnya. Istilah-istilah yang seperti di atas memberikan inspirasi pada manusia
agar mendayagunakan potensi Psiko-Psikis yang telah diberikan Allah SWT.baik
itu akal, indra dan yang lainnya untuk selalu belajar. Potensi yang diberikan
Allah SWT.ini memiliki fungsi masing-masing yang satu dengan yang lainnya
memiliki keterikatan yang fungsional. Hal ini ditegaskan Allah SWT.dalam
al-Qur’an surat al-Nahal ayat 78 yang artinya:
“Dan
Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui
sesuatupun, dan dia memberi kamu pendengaran, penglihatan dan hati, agar kamu
bersyukur”.
Af’idah
dalam ayat diatas menurut Quraisy Shihab berarti “daya nalar”, yaitu potensi
atau kemampuan berfikir logis atau dengan kata lain “akal”. Dan berkenaan
dengan potensi akal ini, al-Qur’an surat al-Zumar ayat 9, juga menegeskan
perbedaan antara orang-orang yang berilmu dan orang yang tidak berilmu.
“(apakah
kamu Hai orang musyrik yang lebih beruntung) ataukah orang yang beribadat di
waktu-waktu malam dengan sujud dan berdiri, sedang ia takut kepada (azab)
akhirat dan mengharapkan rahmat Tuhannya? Katakanlah: “Adakah sama orang-orang
yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?” Sesungguhnya orang
yang berakallah yang dapat menerima pelajaran”.
BAB II
PENUTUP
A. KESIMPULAN
Dari pembahasan diatas, maka kami
dapat menarik kesimpulan bahwa tori pembelajaran kognitif, ini mengacu pada
proses mental yang melibatkan pengetahuan pengamatan dan pemahaman. Dimana hal
ini dapat kita lihat dari tingkah laku dan cara berfikir seseorang atau peserta
didik.
Selanjutnya teori pembelajaran konstruktivisme ini berhubungan dengan
penyelidikan dan pengalaman, dimana dalam teori ini peserta didik di ajarkan
untuk dapat berkomunikasi, kepada rekan maupun kepada masyarakat.
Kemudian teori pembelajaran jean piaget
ini mengacu pada perkembangan kecerdasan seseorang, dimana hal ini karena
adanya pengaru social dan kematangan cara berfikir seorang. siswa
Kemudian pada teori pembelajaran lev
vygotsky, teori ini lebih menekankan pada interaksi atau hubungan peserta didik
dan social yang bersifat internal maupun eksternal dalam pembelajaran. Hal ini
baik di gunakan dalam proses pembelajaran, karna dengan teori ini maka juga
akan mengembangkan sikap mental siswa yang brsifat tertutup.
Dalam
alquran telah di ketahui bahwa ilmu sudah kita dapatkan sejak masih dalam
kandungan, kemudian sejak diciptakanya nabi adam as, Allah telah memberikan
pengajaran beserta ilmu pengetahuan kepada nabi adam as tentang nama-nama buah,
oleh karena itu marilah kita gunakan ilmu kita kepada hal-hal yang brmanfaat,
bukan ke hal-hal yang dapat merugikan diri maupun orang lain, dalam surah
al-Azim surat al-Mujadilah ayat 11 telah
di jelaskan yang artinya sbb.
“……Allah akan meninggikan orang-orang yang
beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa
derajat. dan Allah Maha mengetahui apa yang kamu kerjakan”.
DAFTAR
PUSTAKA
Tidak ada komentar:
Posting Komentar
Berikan komentar yang bersifat membangun, agar kami dapat mengembangkan media ini!